Wat is een fietsmeting

Banierhuis gebruikt Body Scanning CRM Bike appartuur, ontstaan uit een samenwerking tussen orthopeden, fysiotherapeuten, fietsers en ingenieurs. De methode werkt zonder te worden aangeraakt tijdens het opmeten. Aansluitend volgt een advies om jouw optimale ergonomische zitpositie op de fiets te bepalen en ook de bijbehorende perfecte frame-geometrie te berekenen.

De prijs

De prijs is €40. Bij aankoop van een nieuwe fiets bij een banierhuisvestiging is deze gratis. Je krijg hiervoor een uitgeprint rapport met alle metingen en afstellingsadviezen.

Waar kan ik een afspraak maken

Banierhuis Houten en Vleuten leveren deze service. Neem voordat je komt even contact op met een van deze vestigingen voor een afspraak.

Wat en hoe wordt gemeten

Omdat de juiste fietsinstelling afhankelijk is van zowel jouw biometrische gegevens als ook jouw gewenste zithouding, raden wij je aan jouw fiets altijd door jouw vakhandelaar in te laten stellen. Een juiste fietsinstelling verbetert de krachtoverdracht en vermindert de risico´s voor jouw gezondheid. Daarnaast verhoogt het uw fietsplezier!

Zadelhoogte

Gemeten wordt de zadelhoogte vanaf het hart van de trapas tot aan de bovenkant van het zadel (in het midden). Bij ergonomische stapzadels, bijv. van SQ Lab, wordt tot boven op het verhoogde zitgedeelte gemeten.

Zadel terugstand

De zadelpositie (zadel terugstand) is bepalend voor het goede gevoel van krachtoverdracht op de crank tijdens het fietsen. De hoek moet optimaal zijn voor de gehele crankbeweging (360 graden).

Afstand tussen zadel en stuur

De afstand tussen het zadel en het stuur is afhankelijk van de lengte van jouw bovenlichaam en de gekozen zitpositie. Deze maat wordt gemeten tussen de zadelneus tot het contactpunt op het stuur. Bij rechte sturen, zoals bij de racefiets of de ATB/MTB, wordt gemeten tot het hart van het stuur. Deze afstand bepaalt veelal de lengte van jouw frame.

Stuurniveau

Het stuurniveau geeft het verschil aan tussen de stuurhoogte en de zadelhoogte. Bij deze instelling geldt een relatief grote tolerantie, omdat er 3 basiszithoudingen geselecteerd kunnen worden. Er zijn echter natuurlijk veel meer mogelijkheden. De drie zithoudingen zijn wel afhankelijk van de gekozen fietscategorie.

Framehoogte

De framehoogte van een fiets is niet de belangrijkste maat van een fiets. Allereerst zijn de drie contactpunten tussen jou en de fiets van belang voor de ergonomie en jouw comfort. De framehoogte (meestal gemeten van het hart van de trapas tot het midden van de bovenbuis) was voorheen, toen er nog diamantframes waren met horizontale bovenbuis, een goede indicator voor de verdere framematen. Tegenwoordig zijn sloping bovenbuizen en geveerde zadelpennen heel normaal en is de bovenbuislengte belangrijker als de framehoogte.

Cranklengte

Een langere crank betekent in principe meer torsiekracht dat overgedragen kan worden op de trapas. De stap tussen 175 mm naar 177,5 mm betekent een stijging van de torsie van ca. 1,5 %. Het is echter niet zo dat hoe langer de crank hoe effectiever de rijder is. De motorische mogelijkheden en de beenlengte van de rijder hebben ook invloed. Bij de mountainbike is daarnaast nog de afstand tussen pedaal en de grond van belang. In deze categorie geldt een standaard van max. 175 mm. De standaard-cranklengte bij hybride- en stadfietsen is 170 mm, omdat hier het comfort belangrijker is dan torsie. Bij professionele wielrenners gelden speciale maten.

Zitpositie

Ergonomie is voor iedere fietser verschillend. Vergelijk bijv. de ergonomie van een stadsfiets gericht op comfort, een goed overzicht in het verkeer en snel op- en afstappen bij verkeerslichten, met de ergonomie van een wielrenner die gericht is op effectiviteit, hoge trapfrequentie en optimale krachtoverdracht.