Blog

  1. De grote stap

    Door Martin van Steenis, Beesd

    Op 4 maart j.l. heb ik de grote stap maar genomen. Na het aanbod van Banierhuis te Houten (Jeroen) om op zes verschillende racefietsen proef te rijden, kwamen er twee met vlag en wimpel uit de test: de Bianchi Oltre Xr2, afgemonteerd met een Dura Ace mix en de Cannondale Supersix High-Mod afgemonteerd met Shimano Ultegra.

    Qua fiets en kleurstelling —ik ben behoudend— viel mijn uiteindelijke keus op de Cannondale in de kleurstelling wit/zwart. Deze fiets uitgerust met schijfremmen kwam ook prima uit de reviews.

    Martijn, de zeer vakkundige verkoper, heeft mij opgemeten en voorgelicht over de verschillende fietsen en mogelijkheden. De elektronische meting resulteerde in een profiel waar alle maten voor de “perfecte fietshouding” keurig op zijn weergegeven. Toen ontstond een dilemma. Ik zat met mijn 1.84 cm lengte precies tussen framemaat 61 en 58 in. Een rondje fietsen bood natuurlijk uitkomst. Mijn gevoel gaf de doorslag: 58 cm, iets comfortabeler qua zit en mooier qua geometrie. Vanwege het feit dat ik ook weleens een uitstapje naar de bergen maak, heb ik de standaard wielen laten vervangen door echter klimmers, Mavic Ksyrium Elite wielen in zwarte kleurstelling, wat fantastisch oogt, want door de schijfremmen vervalt de aluminium velgremrand. Ook de zadelpen heb ik laten vervangen door een ander exemplaar dat meer comfort biedt.

    En nu “in de wielen”

    Vanaf het moment dat ik de fiets in mijn bezit had, heb ik iedere week flink wat kilometers gemaakt. De vuurdoop kwam in de eerste week toen ik op de Spijkse dijk per ongeluk in een gefreesde, niet gerepareerde gleuf reed. Mijn crankstel ving gelukkig de klap op… klapband, een flinke kras, maar verder gelukkig geen schade. Pfff…

    De fiets rijdt werkelijk fantastisch. Strak in het stuurgedrag, uitstekend te doseren schijfremmen, comfortabel met een zeer directe overbrenging van de trapkracht.

    Na enkele weken in Nederland over de dijken gereden te hebben, voelde ik mij één met ‘mijn Cannon’. De eerste wat langere tocht was Luik-Bastenaken-Luik. ’s Ochtend om 06:00 uur in de auto en starten om 8:30 uur in Luik. Op een druilerige zaterdag, 2º C dus steenkoud met bijna het hele traject regen. Dat was een mooie beproeving voor de schijfremmen. Heerlijk om ook bij regen zo gecontroleerd te kunnen rijden. Terug bij de auto was de fiets natuurlijk nog perfect in orde alleen moest ik even bijkomen van de kou. Snel in de auto naar huis en onder de warme douche.

    De volgende langere tocht was La Chouffe in de Belgische Ardennen, tegen de Luxemburgse grens aan. Een prachtige tocht, ditmaal met prachtig zonnig weer, mooie klimmetjes en 10 km voor finish het bekende La Chouffe biertje in Brasserie d’Achouffe, wel in een klein glaasje. Later bleek waarom: de zwaarste klim had men bewaard voor de laatste 5 km, in het dorpje Houffalize met een hellingspercentage van tegen de 20%… Ging net!

    Er hangt wel een mooi prijskaartje aan de Cannondale fiets, maar dat wordt door het fietsplezier dubbel en dwars waargemaakt.

    Tevreden & onderhoud

    Inmiddels heb ik met veel plezier hele wat kilometers afgelegd, heeft het Cannon zijn eerste servicebeurt gehad en ben ik zeer tevreden over de fiets en Banierhuis als verkoop- en service organisatie.

    Lees meer »
  2. Dolle Dwaze Dagen

    Dolle Dwaze Dagen

    De Dolle Dwaze Dagen zijn een jaarlijks terugkerend fenomeen bij Banierhuis.
    Massa’s klanten die voor de deur wachten tot de winkel opengaat en dan naar binnen stormen met maar één doel: ‘sla nu je slag, want zo goedkoop wordt het niet snel weer’.

    BEKIJK HIER DE AANBIEDINGEN


    Lees meer »
  3. Wat zijn de verschillen tussen de motoren van de elektrische fiets?

    De verschillen tussen de motoren van de elektrische fiets?

    We onderscheiden bij elektrische fietsen drie verschillende motoren; de achterwielmotor, voorwielmotor en de middenmotor. Maar wat zijn nu de voor- en nadelen van de motoren?

    De voorwielmotor

    Veel mensen vinden de voorwielmotor beter bij een fiets passen omdat hij netjes weggewerkt kan worden in het voorwiel van de fiets.

    Wat zijn de voordelen van de voorwielmotor?

    • Is de goedkoopste variant van de drie
    • Is vaak opvallend stiller
    • Heeft de mogelijkheid tot vrijloop (licht kunnen fietsen zonder ondersteuning)
    • Behoeft weinig onderhoud
    • Maakt het mogelijk om te kiezen voor een gesloten kettingkast

    Wat zijn de nadelen van een voorwielmotor?

    Een motor in het voorwiel zorgt voor een zwaarder stuurgedrag en maakt het optillen van de fiets aan de voorkant ook lastiger. Het voorwiel kan onder bepaalde omstandigheden doorslippen (denk aan sneeuw en ijzel, herfstbladeren en zandpaden)

    De middenmotor

    Op dit moment geniet de middenmotor bij veel mensen de voorkeur. Hij drijft niet de wielen aan maar de pedalen. Dit zorgt voor de meeste ondersteuning en een comfortabele trapervaring.

    Wat zijn de voordelen van een middenmotor?

    Geeft de meeste ondersteuning tijdens fietsen
    • Optimale en comfortabele trapervaring
    • Heeft een lagere zwaartepunt (maakt banden plakken of vervangen eenvoudiger)

    Wat zijn de nadelen van een middenmotor?

    Bij elektrische fietsen met een middenmotor ontstaat er meer kracht op de ketting wat weer kan resulteren in schade aan het versnellingssysteem. Veel mensen ervaren het geluid van de middenmotor als hinderlijk. Dit geluid wordt veroorzaakt door de tandwielen in de motor.

    De achterwielmotor

    Door de plaatsing van de motor in het achterwiel ontstaat zo de meest natuurlijke rijbeleving. Je krijgt het gevoel dat je een zetje in de rug krijgt.

    Wat zijn de voordelen van een achterwielmotor?

    • Geeft een natuurlijke fietsbeleving
    • De fiets stuurt strakker
    • De fiets heeft meer versnellingen (prettig in heuvelachtig terrein)
    • Het gewicht van de fiets is lager

    Wat zijn de nadelen van een achterwielmotor?

    Je kunt bij een achterwielmotor niet kiezen voor een fiets met naafversnelling en dichte kettingkast. Je beschikt altijd over een fiets met derailleur. Op zich is dit geen probleem, maar een open systeem vraagt meer onderhoud. Ook kun je niet zelf het achterwiel verwijderen omdat na een bandenwissel de ondersteuning met een computerprogramma opnieuw moet worden afgesteld.

    Conclusie

    Welke motor je kiest hangt dus af van meerdere factoren. Daarom is ons advies om altijd een proefrit te maken. Deze proefrit laat je ervaren of de eigenschappen van de motor jou aanspreken of niet. Wil je graag meer weten over de motoren van de elektrische fiets? Neem dan contact op met onze klantenservice of kom naar één van onze winkels. We helpen je graag verder!

    Lees meer »
  4. Bianchi Aria

    De Bianchi ARIA

    Bij Bianchi hebben ze al een aantal aero fietsen in de collectie, zoals de Oltre XR4 en 3 en de heel snelle Aquila. Deze Aria toevoeging is een vriendelijker geprijsd dan de Oltre's en mikt daarnaast op meer multi inzetbeer zijn. De Aria levert aerodynamische prestaties met een perfect gebalanceerde combinatie van racegeometrie en is volledig ontworpen met behulp van windtunnel onderzoek. Een mooi staaltje hiervan is de geïntegreerde vork. Deze levert minimale luchtweerstand op.

    De verlopende balhoofdbuis volgt natuurlijk het aeroprofiel, net als de zadelpen. De zitbuis heeft een uitsparing waardin het achterwiel past. Een ander mooi detail is de onderbuis, die heeft aan de bovenkant een uitsparing waarin het voorwiel in 'wegkruipt' ter geleiding van de wind.

    Super dun

    De buizen van de staande achtervork zijn super dun voor weinig luchtweerstand. De vorkkroon valt half in de balhoofdbuis. Dit laatste is bij Bianchi op de Oltre's geïntroduceerd en zie je bij heel veel aero fietsen de laatste tijd.

    Frame-set

    Het volledige carbon frame heeft interne kabels routering en is natuurlijk geschikt voor zowel mechanisch als elektronisch schakelen. Verder heeft het frame een pressfit bracket en is geometrisch overeenkomstig met de Oltre XR4. De dropouts zijn van metalen versteviging voorzien om de levensduur te verbeteren. Het gewicht van de complete maat 55 frameset van 1.470 gram (1.100 gram gram + 370 gram vork).

    Triatlon

    Bianchi ziet deze fiets ook makkelijk ingezet bij triatlons. Met een paar clip-on aero bars en wat aanpassingen aan de zadelstand en de stack is dat inderdaad heel goed mogelijk. Dus als je niet de portemonnee hebt voor een aparte triatlon fiets is dit een super deal.

    De Aria wordt met de geheel compleet nieuwe Campagnolo Centaur 11 speed groepset. Samen met de halfhoge zwarte Vision wielen, en zwarte spaken, is hij een prachtige verschijning.



    De prachtige kleurstellling is Celeste/zwarte maakt het helemaal af.

    KIjk op onze productpagina voor meer informatie of om een proefrit aan te vragen.

    Lees meer »
  5. Hoe bepaal ik mijn framemaat?

    Hoe bepaal ik mijn framemaat?

    Het kiezen van een fiets met de juiste framemaat is belangrijk. De juiste framemaat zorgt ervoor dat je comfortabel en probleemloos fietst. Banierhuis heeft voor jou een aantal overzichten gemaakt zodat je direct kunt zien welke framemaat de juiste is.

    Bedenk dat dat lichaamsverhoudingen bij mensen kunnen verschillen ondanks dezelfde lichaamslengte. Daarmee zijn onderstaande tabellen indicatief.

    Klik op de naam van fietsencategorie hieronder. Heb je na het lezen van deze informatie toch nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice of kom naar één van onze winkels. We helpen je graag verder.

    We maken bij de overzichten onderscheid tussen:

    Framemaatoverzicht DAMES - en HERENFIETSEN | stadsfietsen, elektrische fietsen en tourfietsen

    Jouw lengte (cm) Maat (cm) Maat
    < 155 43 - 47 XS - S
    155 - 165 47 - 49 S
    165 - 170 49 - 51 S - M
    170 - 175 51 - 53 M
    175 - 180 53 - 55 M - L
    180 - 185 55 - 57 L
    185 - 190 57 - 61 L - XL
    190 - 195 61 - 63 XL
    195 - 200 63 - 65 XL - XXL


    Framemaatoverzicht | RACEFIETSEN

    Jouw lengte (cm) Maat (cm) Maat
    < 150 43 - 47 XS
    150 - 165 47 - 50 S - M
    165 - 170 50 - 52 M
    170 - 175 52 - 55 M - ML
    175 - 180 55 - 58 ML
    180 - 185 58 - 61 ML - L
    185 - 190 60 - 62 L - XL
    190 - 195 61 - 63 XL
    195 - 200 63 XL


    Framemaatoverzicht | MOUNTAINBIKES

    Jouw lengte (cm) Maat (cm) Maat
    150 - 165 35 - 41 XS
    165 - 170 41 - 44 XS - S
    170 - 175 44 - 48 S - M
    175 - 180 48 - 51 M
    180 - 185 51 - 52 M
    185 - 190 52 - 54 M - L
    190 - 195 54 - 56 L
    195 - 200 56 - 61 L - XL


    Wielmaatoverzicht | KINDERFIETSEN

    Jouw kledingmaat Wielmaat (inch)* Leeftijd (jaar)
    92 12 3 - 4
    98 12 3 - 4
    104 16 4 - 6
    110 16 4 - 6
    116 18 - 20 4 - 8
    122 20 5 - 8
    128 22 5 - 9
    134 24 8 - 10
    140 24 8 - 10
    146 26 9 - 12
    152 26 9 - 12
    158 26 9 - 12

    * wanneer je inchmaten wilt omzetten naar centimeters kun je deze rekensom aanhouden; inchmaat x 2.54 is maat in centimeters. Voorbeeld: 20 inch = 20 x 2.54 = 50,8 centimeter.

    Lees meer »
  6. Van Nicholas Skeiron

    SKEIRON TITANIUM ROAD BIKE DISC

    Van Nicholas haalt alles uit de kast deze zomer met hun lancering van hun nieuwe titanium racefiets.

    Geen zichtbare kabels meer, flat-mout schijremmen gecompleteerd met electronische groepopties. De fiets die jouw helemaal op de voorgrond plaatst in het spectrum van titanium fietsen.

    En kijk nu gerust even achterom en zie hoe ze de aerovormen bewonderen.

    Banierhuis heeft deze fiest vanaf augustus 2017 met de nieuwe Shimano R8000 groep staan.

    De Shimano Ultegra R8000 groepset is de opvolger van de zeer populaire Shimano Ultegra 6800 serie. De R8000 bevat nagenoeg alle technologieën van de Dura Ace R9100 groepset. Herkenbare uiterlijke kenmerken zoals de asymmetrische crankarm, Achterderailleur met Shadow technologie en de compacte voorderailleur lijken een directe kopie. Wat de Ultegra R8000 echt uniek maakt van de Dura Ace zijn voornamelijk de kleur, het gewicht en de prijs. De beste schakelprestaties en remkracht uit de Shimano Dura Ace R9100 groepset zijn nu ook te ervaren met de Shimano Ultegra R8000.

    KIjk op onze productpagina voor meer informatie of om een proefrit aan te vragen.


    NOTHING LOOKS, RIDES, LASTS LIKE A VAN NICHOLAS

    Lees meer »
  7. Voorjaarssale Bij Banierhuis

    Lees meer »
  8. 3 dagen lang E-bike proefrijden bij Banierhuis

    Nu 10% korting op een Kalkhoff E-Bike

    Of je nu nadenkt over een nieuwe, of dat je jezelf afvraagt of een E-bike wel wat voor jou is...

    Ergens komt dat moment dat je wilt ervaren, wat het is, zo'n E-bike.

    Dat snappen we en daarom organiseert Banierhuis, 3 dagen proefrijden in samenwerking met Kalkhoff en andere E-bike merken!

    Maak je agenda leeg op

    en kom langs wanneer je wilt, want een afspraak maken is niet nodig. 

    8 juni Banierhuis Nieuwegein 9 juni Banierhuis Utrecht Terwijde 10 juni Banierhuis Houten

    Kalkhoff promotietruck

    Bij Kalkhof is deze promotie-truck een traditie. Waar deze langskomt houden ze een TESTIVAL. Maar we doen dat niet één dagje, maar 3 dagen lang.

    Je rijdt op de laatste modellen E-bikes van Kalkhoff en andere merken. Je krijgt advies van aanwezige experts over je aanschaf en over welk type E-bike nou het best past bij je. Dus geen stress er is voor iedereen een passende E-bike, wat je ook voor type bent. Tijdens de testdagen kun je naar hartenlust de fietsen uitproberen. Net zolang tot je denkt: dit is ‘m!

    En zoals je mag verwachten zijn er de laatste ontwikkelingen op gebied van E-bikes te bekijken en te proberen. Of zoals ze bij Kalkhof zeggen: state of E-ART.

    De aankleding is tegenwoordig wel anders maar de traditionele waarden van Banierhuis en Kalkhoff blijven.

    Lees meer »
  9. Klantenavond Banierhuis

    Banierhuis klantenavond donderdag 13 april 2017 in Houten.  

    Banierhuis investeert in haar klanten en organiseert daarom een informatieavond op donderdag 13 april 2017, in het filiaal in Houten. (Vlierweg 1)  Op deze avond zullen onze vertegenwoordigers van Thule, Etixx en Castelli  aanwezig zijn, om uitleg te geven over het gebruik van een aantal producten.

    Daarnaast staan onze monteurs klaar, in onze vernieuwde werkplaats, om u te laten zien hoe u kleine reparaties zelf, eenvoudig thuis, kunt uitvoeren.

    Het programma ziet er als volgt uit:

    1e uitlegronde                                19.00 - 19.30

    2e uitlegronde                                19.30 - 20.00

    3e uitlegronde                                20.00 - 20.30

    4e uitlegronde                                20.30 - 21.00

    Reparaties in werkplaats               21.00 - 21.30

    Afsluiting van de avond                 22:00

     

    Thule

    Thule maakt o.a. fietsendragers, kinderzitjes en dakdragers.

    Het thema van Thule is: De fiets mee onderweg

     

    Etixx

    Etixx is de producent van sportvoeding. Zij sponsoren een eigen wielerploeg met renners als Tom Boonen en Nicky Terpstra.

    Het thema van Etixx is: Voeding en sport

     

    Castelli

    Castelli is het merk voor racefietskleding. Renners testen deze fietskleding en hun ervaringen worden verwerkt in de verdere ontwikkeling van de fietskleding. Dat zorgt ervoor dat de racefietskleding ook bij u goed zit.

    Het thema van Castelli is: Hoe te kleden

     

    Werkplaats

    In onze vernieuwde werkplaats krijgt u uitleg over verschillende kleine reparaties die u zelf, eenvoudig thuis kunt doen.

    Het thema van de werkplaats is: Kleine reparaties zelf doen.

     

    Opgeven voor de klantenavond is niet nodig. U kunt gewoon naar de winkel komen en vrijblijvend de presentaties bijwonen. We zouden het leuk vinden om u te ontmoeten in Houten!

     

    Lees meer »
  10. De Mont Ventoux voor de eerste beklimmen met hulp van Banierhuis

    In 2016 stelde ik mijzelf als doel om de Mont Ventoux te beklimmen. Het zou mijn allereerste keer worden. Als recreatief wielrenner zijn dit mooie doelen, maar je beseft je ook dat hiervoor ervaring en kennis zijn vereist. Gelukkig kon ik voor al mijn vragen terecht bij Banierhuis. Zij gaven mij heel handige tips en adviezen waardoor het mij uiteindelijk is gelukt om dit doel te bereiken. Het betekende bloed, zweet en tra(i)nen, maar het is mij uiteindelijk gelukt. Fantastisch! 

    Mont Ventoux en de voorbereiding

    Niet-ervaren wielrenners of fietsers zullen wellicht denken dat het beklimmen van de Mont Ventoux zo gedaan is. Een flinke berg "waar je even tegenaan fietst". De ervaren wielrenners waarmee ik sprak vertelden mij dat hiervoor de nodige trainingen en juiste voeding zeker een vereiste zijn. Zelf ben ik een wielrenner die houdt van een mooie recreatieve tocht in het weekend. Het liefst wanneer de zon schijnt een kilometer of 70/80 fietsen door de schitterende landschappen die Nederland te bieden heeft. Een mooie ronde langs de Loosdrechtse plassen bijvoorbeeld. Of een tocht langs de Lek. Prachtig! Die gaan mij over het algemeen makkelijk af. Een gemiddelde van 30 is dan prima te doen. Om de Mont Ventoux te beklimmen was echter wat meer voorbereiding nodig... Daar kwam ik achter toen ik met vrienden en daarna experts van Banierhuis sprak. Banierhuis is mijn vaste fietsenwinkel in de regio Utrecht, in mijn geval het filiaal in Houten. Ik kom er al een geruime tijd. Toen ik begon over de Mont Ventoux vertelden ze mij dingen waar ik nooit (of niet snel) aan had gedacht, of zou hebben gedacht. 

    Voeding, kleding en materiaal

    Zo stelde een expert van Banierhuis mij de vraag: "Hoe erg denk je te gaan zweten tijdens je klim". Ik vertelde hem dat ik verwachtte wel bezweet te raken, maar niet meer dan gemiddeld. Hij zei me vervolgens: "Met hetzelfde bezwete shirt zul je ook de afdaling moeten gaan maken nadat je op de top bent aangekomen. Als je niet koud en ziek wilt worden is het dragen van een windjack bijna een must". Logisch inderdaad, als je het maar van te voren weet. Maar hij adviseerde mij bijvoorbeeld ook om nieuwe remblokjes te monteren. Voor tijdens de stijle afdaling... Ook logisch. Zo gezegd, zo gedaan. Daarnaast reed ik eerst op een racefiets met een 'Sora groep'. Natuurlijk niet de allerbeste groep, daarom ook maar gelijk een 105 erop laten monteren. 

    Een belangrijk onderdeel van de klim is de continue klim. Nergens is er een vlak stuk om even bij te komen. "Dat vergt een hoop van je lichaam" vertelde de expert van Banierhuis mij. Net zoals de professionals doen is het belangrijk om regelmatig iets te blijven eten en drinken. Een geprakte banaan, voldoende vocht in je bidon en enkele repen voor de 'snelle energie'. Ik merkte dat ik het fijn vond om dergelijke adviezen te krijgen omdat ik het gevoel had dat zij echt wisten waar ze het over hadden. 

    Bloed, zweet en veel tra(i)nen

    Goed materiaal is natuurlijk een belangrijk deel van het vermogen om de Mont Ventoux te kunnen beklimmen. Daar kon Banierhuis mij perfect mee helpen. Maar dit kon ik allemaal kopen. En met enkel het kopen van spullen ga je de Mont Ventoux niet kunnen beklimmen. Trainen! Dat was het allerbelangrijkste voor mij om mijn doel te kunnen halen. Gelukkig kon ook Banierhuis daarover meepraten. Tijdens de samenstelling van het materiaal gaven ze mij zeer nuttige tips en een heel trainingsschema om mijzelf zo goed mogelijk voor te bereiden.

    Ik kan iedereen aanraden om naar Banierhuis te gaan voor een optimale voorbereiding op een belangrijke doelstelling. Het zijn experts die zelf ook graag fietsen en dat merk je gewoon. Toen ik uiteindelijk aan mijn klim begon, vanuit Bedoin, ben ik als een beest de Mont Ventoux opgeklommen. Ik voelde mij nog net niet Chris Froome himself. Het is een fantastisch gevoel om op de top te staan en 'm overwonnen te hebben. Het smaakt naar meer! 

    Lees meer »
Pagina